Duurzaam ondernemen in e-commerce

Het is geen nieuws dat de Nederlandse e-commerce markt enorm aan het groeien is. Steeds meer consumenten kopen online en deze trend, die al jaren speelt, wordt door de huidige Coronacrises versterkt. Hierdoor verschijnen er meer en meer webshops en veel bedrijven verleggen hun focus volledig naar online. Maar wat heeft dit voor impact op het milieu? Hoe kan je als webshop eigenaar duurzaam ondernemen in e-commerce?

Duurzaam ondernemen in e-commerce

Duurzaam produceren

Onder welke omstandigheden wordt jouw product gemaakt? Welke materialen zijn er voor nodig en zijn deze materialen goed te recyclen? Waar wordt jouw product precies gemaakt en hoe verloopt het transport en de opslag?

Zomaar een paar vragen die een enorme impact hebben. Niet altijd makkelijk om hier (direct) verandering in aan te brengen, maar goede vragen om jezelf te stellen als je bezig bent met een nieuwe leverancier of product.

Duidelijke informatie

Misschien een open deur, maar goede product informatie en product foto’s op je webshop maken een enorm verschil.

Als ondernemer ben je hier mee bezig om je klant goed te informeren en daarmee goed te verkopen, maar het heeft ook een grote impact op het aantal retouren. Hoe beter de klant van te voren geïnformeerd is hoe kleiner de kans dat de klant teleurgesteld is en het product retourneert.

Duurzamer verpakkingen 

Ook bij het verpakken kan je veel duurzame keuzes n slagen maken.

  • Gebruik het juiste formaat doos, zodat er minder opvulmateriaal nodig is en producten niet onnodig beschadigen.
  • Je kan verpakkingen van gerecycled materiaal of hergebruikte verpakkingen gebruiken. Ook kunnen klanten met de juiste verpakking, de verpakking gebruiken als zij het producten retourneren.
  • Geen plastic maar papieren tape en opvulmateriaal van gerecycled karton gebruiken.
  • Gebruik je verpakking als communicatie, zodat er geen onduidelijkheid ontstaat en eventuele extra materiaal zoals stickers en labels niet nodig zijn.
  • Verzend de paklijst online i.p.v. deze bij de zending toe te voegen. Dat scheelt een hoop papier wat eigenlijk direct weggegooid wordt.

Goede keuzes maken in bezorging

Bij het bezorgen van je product zijn er verschillende duurzame keuzes te maken. Zo kan je, indien je producten daar geschikt voor zijn fietskoeriers inzetten. Vooral in grote steden en met relatief kleine pakketten is dit een duurzame en scherp geprijsd alternatief.

Lokale ophaalpunten

Ook kunnen lokale ophaalpunten een enorme besparing opleveren, doordat de bezorger als er niemand thuis is niet nogmaals hoeft langs te gaan en in één keer meerdere pakketten bij het ophaalpunt kan bezorgen én afhalen.

Grote verzenders

Versturen via de grote partijen, zoals PostNL, DHL of bijv. DPD is verrassend genoeg ook een duurzame keuze. Doordat deze partijen enorm veel verzendingen verwerken hoeft één busje weinig afstand af te leggen per pakket. Hierdoor is de CO2-uitstoot veel lager dan regulier transport of koeriersdiensten. Echter tussen de diverse grote verzenders zijn er een aantal die zicht steeds meer inzetten qua duurzaamheid, zoals DHL en DPD.

Fulfilment center

Daarnaast kan een fulfilment center helpen met het compenseren van je CO2-voetprint want verrassend genoeg legt je pakket in Nederland gemiddeld minder dan 1,5 kilometer af.

Hoe kan dit? De pakketten worden met vele honderden te gelijk vervoerd in vrachtwagens en busjes waardoor de gemiddelde afstand en daarmee de CO2-footprint per pakketje zo beperkt is. 

Meer weten?

Meer weten over duurzaam ondernemen in e-commerce en jouw logistieke proces verder verduurzamen? Bij We-fulfil zijn we actief bezig om ons fulfilment center en onze logistieke dienstverlening zo duurzaam mogelijk in te zetten.

We komen graag met jou in contact via 
035 76 00 439 of info@we-fulfil.nl.

Dit bericht delen

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
E-mail