Verkopen via bol.com: de voordelen en nadelen

Ga ik mijn producten wel of niet verkopen via bol.com? Wat zijn de voordelen en nadelen? Als retailer of webshop eigenaar, begin 2021, een belangrijke vraag of één die je jezelf zou moeten stellen.

Het klinkt ideaal: “Door samen met bol.com te ondernemen kun je jouw onderneming sneller laten groeien!”, maar wat zijn de voor- en nadelen van verkopen via bol.com?

Verkopen via bol.com: de voordelen en nadelen

De voordelen van verkopen op bol.com

Makkelijk online

Aanmelden op het partner platform van bol.com is gratis en makkelijk. Er is geen streng toevoegingsbeleid om toegevoegd te worden, omdat bol.com kijkt naar de performance van je bestellingen.

Het toevoegen en wijzigen van producten op bol.com is erg simpel. Als je geen webshop hebt hoef je geen geld uit te geven voor een eigen webshop en verkoop je rechtstreeks via bol.com

Heb je een groot assortiment of wisselen je prijzen vaak, dan zijn er verschillende tools, zoals Channeble of ChannelEngine, die je een hoop werk uit handen nemen. Hierdoor kan je jouw webshop producten koppelen met bol.com en hoef je niet meer producten handmatig aan te maken of te wijzigen.

No Cure No Pay

Het toevoegen van producten op het platform is gratis, dus zolang je niets verkoopt betaal je ook niets. Zo kan je veilig testen of verkopen via bol.com voor jouw webwinkel werkt.

Heel veel potentiële klanten

Bol.com is de grootste webwinkel van Nederland en investeert om dat te blijven. Met 10 a 11 miljoen bezoekers per maand komen jouw producten onder de aandacht. Het platform ontwikkelt zich en is volledig gericht om bezoekers om te vormen tot klanten.

Ook in zoekmachine resultaten scoort bol.com goed en dat vergroot de kans dat er mensen bij jouw product terechtkomen.

De kosten zijn van te voren duidelijk

Waar je normaal gesproken vooraf geen idee hebt wat je marketing kosten per verkocht artikel zijn, weet je bij bol.com exact de kosten. Hierdoor kan je berekenen of je voldoende marge overhoudt of kan je de verkoopprijs zo aanpassen dat het rendabel is.

Schaalvoordelen met verzenden

Doordat bol.com heel veel pakketten verstuurd kan je profiteren van lagere verzendkosten. Gebruik je verzendlabels via bol.com dan betaal je minder dan wanneer je zelf met PostNL, DHL of DPD verstuurd.

Logistiek van Bol (LvB)

Normaliter een voordeel dat je jouw orderverwerking kan laten regelen door de Logistiek van Bol (LvB). Hierdoor worden jouw producten opgeslagen en verstuurd door Bol.com.

Op dit moment (d.d. 18 februari 2021) zit het fulfilment centrum van bol.com echter vol en nemen zij geen nieuwe klanten aan. Ook sommige bestaande klanten moeten hierdoor overstappen op een fulfilment partner.

De nadelen van verkopen op bol.com

Gratis verzenden en retourneren

Bij bol.com zijn bestellingen boven de 20 euro altijd met gratis verzending. Ook mogen klanten het product kosteloos retourneren. Deze kosten gaan dus af van je marge en zal je in jouw verkoopprijs moeten opnemen. Tegemoetkoming biedt bol.com in zekere zin aan door goedkope verzend- en retourtarieven aan te bieden.

Hoge kosten

De kosten voor bol.com bestaan uit een vaste prijs en een percentage over de verkooprijs (incl. BTW). Deze commissie is per type product verschillend, maar is al gauw 10 a 12,4%. In combinatie met gratis verzenden en retourneren loont het vaak niet om relatief goedkope producten via bol.com te verkopen.

Ook gaan de commissies per 1 maart 2021 veranderen, waardoor bepaalde producten minder interessant kunnen worden om te verkopen via bol.com

Als je van de Logistiek van Bol gebruik maakt komen er nog handlings-, verzend- en opslagkosten bij waardoor je al gauw 25 a 30% van je verkoopprijs kwijt bent.

Hoger aantal retouren dan je eigen webwinkel

Veel verkopers melden dat hun retourpercentage via bol.com hoger ligt dan via hun eigen webwinkel. Hoe dit komt is niet duidelijk. Een langere bedenktermijn, bij bol.com is deze 30 dagen, zou normaal gesproken moeten leiden in een lager aantal retouren (bron).

Geen directe contactgegevens

Als je via bol.com een bestelling krijgt, blijft het e-mailadres en het telefoonnummer van de klant voor jou onbekend. Hierdoor kan je deze gegevens niet inzetten voor je eigen marketing. Via een flyer kan je proberen klanten nogmaals naar je eigen webshop te leiden, maar directe communicatie met jouw klant is niet mogelijk.

Data

Bol.com krijgt heel veel data binnen wat in je nadeel kan werken. Mochten jouw producten heel goed verkopen, dan blijft dit niet onopgemerkt. Bol.com is zelf een webwinkel met heel veel producten op voorraad en kan jouw producten goedkoper (gaan) leveren.

Verkopen op bol.com conclusie

Dit artikel is geschreven om zo objectief mogelijk de voordelen en nadelen van verkopen via bol.com weer te geven. Je zal zelf een conclusie moeten trekken hoe belangrijk de voor- en nadelen wegen voor jouw bedrijf en product.

Biedt je product echter voldoende marge en heb je goede afspraken met je leveranciers dan biedt bol.com een mooi (extra) verkoopkanaal om jouw omzet te vergroten en is het zeker de moeite waard op te gaan testen!

Dit bericht delen

Share on linkedin
LinkedIn
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on email
E-mail