Wat kost fulfilment en wanneer is het interessant voor mijn webshop?

Heb je een webshop? Handel je alle orders zelf of intern af? Dan is fulfilment wellicht een hele interessante oplossing om meer tijd en middelen voor je bedrijf vrij te maken. Lees in dit artikel wat fulfilment is, wat het kost en wat het jouw webshop kan opleveren.

Wat is fulfilment?

Fulfilment houdt in dat je samenwerkt met een logistieke partner die de gehele order- en retourafhandeling van jouw webshop regelt. Zo hoef je als webshop eigenaar geen tijd en middelen meer te besteden aan je orderverwerking.

Via een software koppeling wordt jouw webshop verbonden met het fulfilment center, zodat nieuwe orders direct bij het fulfilment center binnenkomen. Ook worden order statussen en track & trace informatie teruggekoppeld naar de webshop, zodat jij maar ook jouw klant op de hoogte is van de status van de order.

Een fulfilment partner kan ook de inslag en opslag van jouw producten regelen. Leveranciers versturen jouw producten direct naar het fulfilment center. Zodra de producten binnenkomen worden deze gecontroleerd en wordt de voorraad aangepast. Via de software koppeling wordt de voorraad direct gesynchroniseerd en zichtbaar in de webshop.

Wat kost fulfilment?

De kosten voor het versturen van een pakket zijn afhankelijk van een aantal zaken. Zo zijn het formaat, het gewicht, de locatie en het aantal orders van de webshop van invloed op de prijs (per pakket). Als je verzend binnen Nederland kost het gemiddeld 5 tot 7 euro per pakket. Voor een brievenbuspakket ben je gemiddeld 4 tot 5 euro kwijt. En dan dien je dagelijks zelf naar het inleverpunt te rijden.

De prijzen bij fulfilment partijen zijn veelal all-in prijzen. Dit houdt in dat alle kosten voor het versturen zijn meegenomen. De prijs omvat vaak:

  • De verzendkosten
  • Het verpakkingsmateriaal
  • Inslag en controle van goederen
  • Voorraadbeheer
  • Het pakken en verpakken
  • Gebruik van de fulfilment software en verzending berichten verkeer

Vaak hanteren fulfilment centers ook staffels. Hoe meer orders je per maand verstuurt, hoe voordeliger de prijs per pakket.

Wat maakt fulfilment voor mijn webshop interessant?

Er zitten verschillende voordelen aan het uitbesteden van je logistieke proces. In veel gevallen ben je niet duurder uit, dan wanneer je de orders zelf afhandelt. Daarnaast biedt fulfilment verschillende voordelen.

Tijd & flexibiliteit
Elke dag de orders en retouren verwerken kost veel tijd. Het pakken, verpakken en versturen zijn tijdrovende taken als goed draaiende webshop. Daarnaast moet je hier elke werkdag tijd en middelen aan toewijzen. Dit geeft een belasting op de organisatie die door een fulfilment partner geheel uit handen genomen wordt.

Meer service voor jouw klant
Een fulfilment center verstuurd tot laat op de dag bestellingen. Zo worden bestellingen na 17:00 nog steeds dezelfde dag verzonden, waardoor de klant het pakket sneller in huis heeft.

Ook kan het voorkomen dat in drukke periodes (Black Friday, Sinterklaas, Kerst etc.) verzendleveranciers je pakketjes niet meer aannemen of uitstellen. Een fulfilment center verstuurd grote hoeveelheden, waardoor zij meer contacten en mogelijkheden hebben om ook op piekmomenten de pakketten te blijven versturen.

Makkelijk opschalen in drukke tijden
Een ander voordeel van fulfilment is het moeiteloos opschalen van je webshop. Heb je meer opslagruimte nodig, dan is dat geen probleem. Ga je (ineens veel) meer pakketten versturen, dan hoef je met een fulfilment partner niet halsoverkop meer mensen of opslagruimte te regelen. Je kan hierdoor makkelijker pieken aan en zit hierdoor niet vast aan een ruimte of personeel die je niet volledig benut als het weer rustiger is.

Waar ligt het omslagpunt om over te stappen op een externe fulfilment partij?

Er zijn een hoop goede redenen om de logistiek van je webwinkel uit te besteden, maar wanneer wordt het financieel interessant? Simpel gezegd wordt het interessant als je webshop 10 a 20 pakketten per dag verstuurd. Waarom? Bij deze aantallen ben je al gauw 1 a 2 uur per dag bezig met de logistieke verwerking. Tijd die je anders zou kunnen besteden aan de ontwikkeling van je bedrijf en webshop. Als je slechts enkele pakketten per week verstuurd is het allicht goedkoper om je orders zelf (vanuit huis) te verzenden en deze ‘besparing’ te investeren in bijv. online advertenties.

Kijktip
In deze video op Emerce bespreken Jeroen Dekker (Active Ants) en Jos Kneppers (CEO van Rolfstone) wat het omslagpunt is om je logistiek uit te besteden aan een fulfilment partner. Ook komen verschillende voor- en nadelen aan bod.

Bij fulfilment ontstaat er al snel een hefboomeffect en betaal je in verhouding steeds minder naarmate het aantal orders stijgt. Zodra je webshop 10 a 20 orders per dag verwerkt, is het interessant om de logistiek uit te besteden. In verhouding ga je steeds minder per zending betalen, heb je (veel) meer tijd en middelen om je webshop te laten groeien en kan je consequent (ook tijdens piekmomenten) orders snel blijven versturen.

Neem contact op voor een kennismaking!